Als je ijs uit een bak eet met een lepel en de bak dan in de vriezer stopt, vermenigvuldigen de bacteriën uit je mond in het ijs dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (3)

Nee de bacterien die in je mond leven houden groeien alleen tussen de 20 en de 45 graden met een optimum van 37 graden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit zijn mesofiele bacterien. Volgens wiki:

Onderscheid naar leefomgeving

Bacteriën kunnen verschillende eisen stellen aan de omgeving om er te kunnen groeien. Voldoet de omgeving hier niet aan dan zullen bepaalde bacteriën zich niet vestigen of niet groeien. Omgekeerd kunnen gunstige omgevingsfactoren de groei en vermenigvuldiging weer stimuleren.

Temperatuur
Naar gevoeligheid voor temperatuur zijn er drie groepen bacteriën te onderscheiden:

psychrofiele bacteriën met een temperatuurbereik van 5° tot 30° Celsius. Deze bacteriën geven problemen bij opslag van voedsel in de koelkast omdat ze bij relatief lage temperaturen nog groeien.
mesofiele bacteriën groeien optimaal tussen 15° en 50° Celsius. De meeste bacteriën behoren tot deze groep en zo ook de meeste voor de mens pathogene bacteriën die een optimumtemperatuur van 35° tot 40° Celsius hebben.
thermofiele bacteriën waarvan de optimale temperatuur tussen de 50 en 60° Celsius ligt. In hete bronnen worden bacteriën gevonden die kunnen groeien bij temperaturen tot 90 °C.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het klopt inderdaad wel dat sommige bacterien zich kunnen beschermen tegen extreme omstandigheden door het vormen van sporen. De bacterie legt dan als het ware een beschermlaag aan en verlaagt zijn metabolisme tot (bijna) 0. Als de omgeving dan weer gustig wordt dan kan de bacterie zich weer vermenigvuldigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit gebeurt wel slomer dan wannneer het ijs ontdooit is en het ijs dus vloeibaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bacterien vermenigvuldigen zich bij lage temperatuur VEEL langzamer (zoals al is genoemd).

Als ik echter je vraag wat breder lees: gaat er iets MIS met mijn ijs als ik er een afgelikte lepel in stop kan het antwoord toch JA zijn.

Speeksel bevat een enzym, amylase en dat breekt zetmeel af.

Door een afgelikte lepel in bijv vla te doen kan deze "dun" worden. In ijs zit vaak glucosestroop (ook wel zetmeelstroop genoemd). Ook dat kan dus afgebroken worden.

In principe kunnen smaak en consistentie dus aangetast worden, misschien niet door de bacteriën maar wel door de enzymen die in je mond zitten
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus het is niet schadelijk om te doen, maar de smaak en de consistentie kan veranderen?
amigo
12 jaar geleden
ik denk dat je dit goed stelt, alhoewel ik zo'n waterdun pak vla, aangetast door iemands speeksel toch echt niet meer hoef brrrrr (maar dat zit dus tussen de oren).